· wpływ telewizji
· komputeryzacja
· pożywienie
· brak rozmów, wspólnych zabaw, życie w pełnym pędzie
· brak stanowczości
Jak jest?
Bezmyślne oglądanie TV
Jak to zmienić?
- wspólne oglądanie telewizji – bajek, wytłumaczenie dziecku sytuacji, których nie rozumie
- wspólne gry planszowe
- konstruowanie z klocków
- zabawa w dom
- zabawa samochodzikami
- czytanie bajek
- rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek
Jak jest?
Zbyt długie przesiadywanie przed komputerem
Jak to zmienić?
- mądre kierowanie pracą przy komputerze, rozmowa z dzieckiem
- spacer do lasu, parku – poznawanie przyrody (rozpoznawanie liści drzew, nazw ptaków)
- dzieci starsze: próby odczytywania napisów w witrynach sklepowych, na reklamach, nazw ulic
- uprawianie sportów
Jak jest?
Słodycze, chipsy, napoje, soki
Jak to zmienić?
- wspólne przygotowanie surówki z warzyw, owoców
- pomiędzy posiłkami zjadanie surowej marchwi, jabłka
- zjadanie dużej ilości ryb
- woda mineralna nie gazowana
Jak jest?
Brak rozmów z dziećmi
Jak to zmienić?
- wspólne rozmowy na tematy interesujące dzieci podczas różnych czynności dnia codziennego
- wspólne hobby – zbieranie znaczków, plakietek, widokówek itp.
- pochwała za dobre zachowanie, przytulenie, używanie ciepłych słów
Jak jest?
Pozwolenie na wszystko, wyręczanie dziecka
Jak to zmienić?
- ustalanie zasad i konsekwentne ich przestrzeganie
- wspólne sprzątanie po skończonej zabawie („kto zbierze więcej klocków”)
- spróbuj założyć sweter, zapiąć guziki, zawiązać buty...
- skosztuj, spróbuj sam jakie to jest dobre...
- dzisiaj nie kupię samochodu bo nie mam pieniędzy...
Jak jest?
Pośpiech
Jak to zmienić?
- zwolnienie tempa
- zachowanie normalnego rytmu dnia (wykonywanie tych samych czynności o stałej porze)
- wyciszenie dziecka przed pójściem spać (czytanie miłej bajki, słuchanie spokojnej muzyki)
- wcześniejsze położenie dziecka do łóżka
Opracowała: Marzena Widz